Múzeumpedagógia
Múzeum-ismeretátadási kínálat
A foglalkozások árlistája a látogatói információknál található.
Múzeumpedagógiai kínálat a Tóth Ilonka Emlékházban
A szabadság bélyege
Ajánlott korosztály: 1-12. osztály
Időtartam: 45-70 perc
Helyszín: Tóth Ilonka Emlékház
A szabadság bélyege című kiállítás 2025. október 7 – 2026. szeptember 27. között látogatható a Tóth Ilonka Emlékház oktatótermében. Kölcsönadó Bélyegmúzeum/Stampmuseum, Budapest.
A kiállítás az 1956-os forradalom és szabadságharc eseményeit a filatélia szemszögéből dolgozza fel, különleges hangsúlyt fektetve arra, hogyan tükröződnek ezek az események a bélyegek grafikai világában. A tárlat nemcsak a hazai vonatkozásokat mutatja be, hanem a világ különböző országaiban kiadott szolidaritási és jótékonysági bélyegeken keresztül a nemzetközi támogatás és együttérzés megnyilvánulásait is. A bélyegek segítségével új megvilágításba kerülnek a forradalom kulcsszereplői és történései, miközben a látogatók rendszerezett, vizuálisan is gazdag formában nyerhetnek betekintést a korszak történelmi jelentőségébe. A kiállítás célja, hogy egy szokatlan, de izgalmas nézőponton keresztül segítse az 1956-os események jobb megértését.
A kiállításhoz önállóan is választható „bélyeges” múzeumpedagógiai foglalkozás, de az alábbi foglalkozásokban is érintjük a kiállítás tematikáját, mely kiegészíti az oktatótérben látható ’56-os kiállítást.
A szabadság színei
Ajánlott korosztály: 1-4. osztályosok
Időtartam: 45 perc
Helyszín: Tóth Ilonka Emlékház
A foglalkozás során a gyermekek megismerkednek Tóth Ilona életével és az 1956-os forradalomhoz kapcsolódó emlékhellyel. A program középpontjában a segítségnyújtás emberi értéke és a szabadságszeretet áll, melyeket a gyerekek életkori szintjén, élményszerű formában dolgozunk fel. A személyes példán keresztül történő megközelítés célja, hogy a tanulók képesek legyenek érzelmileg kapcsolódni a történelmi eseményekhez és az abban szerepet vállaló emberekhez. A foglalkozás zárásaként a gyerekek elkészítik saját zászlóikat, amely lehetőséget ad az egyéni gondolatok, érzések kreatív kifejezésére.
Munkamódszerek: beszélgetés, felfedezés, szerepjáték, alkotás.
Egy bátor lány és a szabadság meséje
Ajánlott korosztály: 5-7. osztályosok
Időtartam: 60 perc
Helyszín: Tóth Ilonka Emlékház
A komplex múzeumi foglalkozás során a felső tagozatos tanulók életkori sajátosságaikhoz igazított módon ismerkednek meg a szabadság és segítségnyújtás alapvető fogalmával. A második világháború utáni időszak nehézségeit, a cselekvésvágy és a nemes eszmék szerepét Tóth Ilona életén keresztül dolgozzuk fel. A program középpontjában az értékalapú gondolkodás fejlesztése áll: a döntések felelőssége, az élet értelme és szépsége kerül előtérbe. A foglalkozás záró elemeként a gyerekek elkészítik saját szabadság-zászlójukat, amelyben személyes gondolataik és érzéseik is megjelenhetnek. Ez segíti a személyes értelmezést és az élményszerű feldolgozást.
(Választható: az 1956-os forradalom és szabadságharc idején is használatos, hatástalanított fegyverek kézbevétele)
Tóth Ilona: Egy élet a szabadságért
Ajánlott korosztály: 8-12. osztályosok
Időtartam: 70 perc
Helyszín: Tóth Ilonka Emlékház
A foglalkozás célja, hogy a középiskolás diákok komplex képet kapjanak az 1956-os forradalom és szabadságharc történelmi előzményeiről, eseményeiről, valamint a megtorlás időszakáról. A program középpontjában Tóth Ilona személyes története áll: a szülőház megismerése mellett életútján keresztül a résztvevők érzékenyítő módon szembesülhetnek az emberi helytállás, az erkölcsi döntések és a szabadságvágy jelentőségével. A foglalkozás során közösen gondolkodunk el olyan kérdéseken, mint: Mit jelent embernek maradni elnyomás idején? Mit tanít számunkra Tóth Ilona sorsa? Miből meríthetünk reményt kiszolgáltatott helyzetekben? A program nem csupán történelmi ismeretátadás, hanem egyben személyes, erkölcsi és közösségi reflexióra épülő nevelési lehetőség.
Fedezd fel a Tóth Ilonka Emlékházat
Ajánlott korosztály: 7-12. osztályosok
Időtartam: 70 perc
Helyszín: Tóth Ilonka Emlékház
A látogatás során a diákok személyes élményen keresztül ismerkedhetnek meg az 1956-os forradalom és szabadságharc eseményeivel, a megtorlás korszakával, valamint Tóth Ilona életének sorsfordító pillanataival. A foglalkozás különleges eleme az eredeti tárgyakon alapuló bemutatás, ahol Tóth Ilona személyes tárgyai segítik az érzelmi kapcsolódást.
A program részeként a résztvevők az oktatótérben felépített tárgyalóterem-installációban ismerhetik meg a Tóth Ilona-per történetét, ahol képet kapnak az igazságszolgáltatás eszközeivel végrehajtott megtorlásról, a koncepciós perekről. A foglalkozás része a Szabadnak születni című film megtekintése, valamint az 1956-os fegyverek kézbevétele, amely lehetőséget ad a korszakhoz való személyesebb, közvetlenebb kapcsolódásra.
A múzeumi óra célja, hogy a diákok ne csupán a történelmi tényeket ismerjék meg, hanem elgondolkodjanak az emberi sorsokon, a szabadság eszményén, valamint az erkölcsi felelősségvállalás lehetőségein.
Múzeumpedagógiai kínálat a Kertvárosi Helytörténeti Gyűjteményben
Barangolás Mátyásföldön
Ajánlott korosztály: óvodások, 1–2. osztály
Időtartam: 60 perc
Helyszín: Kertvárosi Helytörténeti Gyűjtemény és a környező utcák, terek
Fedezd fel a Mátyásföldi nyaralótelepet!
Hol élnek a környékbeli emberek? Milyen épületek vesznek minket körül?
A foglalkozás során a gyerekek megismerik a városi élet és a kerület jellegzetes épületeit, majd egy rövid mátyásföldi séta során felfedezőkké válnak, és személyesen megfigyelhetik a mátyásföldi épületeket, köztereket, utcabútorokat. Az út végére létrehozzuk az útvonal térképét, amit a csoport magával vihet.
Nyaralás a századvégen és a századfordulón
Ajánlott korosztály: 3–5. osztály
Időtartam: 45 perc
Helyszín: Kertvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Séta az árnyas fasorban, délutáni uzsonna a verandán, vagy strandolás?
A Kertvárosi Helytörténeti Gyűjtemény múzeumpedagógiai programja élményszerűen vezeti végig a résztvevőket a Mátyásföldi nyaralótelep múltján – miközben együtt felfedezzük, hogy a pihenés, a játék és a közösségi együttlét hogyan volt jelen a régi időkben.
Kerületünk kialakulása
Ajánlott korosztály: 6–8. osztály
Időtartam: 60 perc
Helyszín: Kertvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
Hogyan alakult ki Budapest XVI. kerülete? Milyen falvak és településrészek olvadtak össze, és hogyan változott meg a környezet az évek során?
A foglalkozás során a gyerekek játékos feladatokon és vizuális anyagokon – képeken, térképeken, szövegeken – keresztül fedezik fel a kerület múltját. Megismerik, hogyan éltek régen a helyiek, milyen volt a mindennapok világa, valamint, hogy kik és hogyan formálták a Kertváros arculatát.
Társadalmi rétegek a kiegyezés kori Cinkotán
Ajánlott korosztály: gimnázium
Időtartam: 60 perc
Helyszín: Kertvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
A foglalkozás során megismerjük a kerület korabeli társadalmi összetételét, megnézzük, hol és miként éltek az egyes társadalmi rétegek képviselői, mit dolgoztak, mit viseltek, milyen szabadidős tevékenységeket végeztek, betekintést nyerhetünk a férfi-női szerepekbe és egy-egy konkrét személy életútjára is kitérünk.
A téma feldolgozása csoportokban, a múzeum tereit, és a rendelkezésre bocsájtott forrásokat használva történik.
Múzeumpedagógiai kínálat a Cinkotai Tájházban
Toppanj be egy régi házba!
Ajánlott korosztály: óvodások, 1–2. osztály
Időtartam: 60 perc
Helyszín: Cinkotai Tájház
Fedezd fel velünk, milyen volt egy otthon több mint 100 évvel ezelőtt!
Hol aludtak a gyerekek? Mivel játszottak?
A foglalkozás során játékos formában ismerkedünk meg a régi paraszti élet mindennapjaival. A tájházat felfedezve mondókázunk, körjátékozunk, bejárjuk a konyhát, a tisztaszobát és a kertet is. A mesék segítségével diafilmen repülünk vissza az időben.
Választható kézműves foglalkozás:
– Tulipános láda készítése kartonból
– Színes papírvirág / virágfüzér készítése
– Legények és lányok népviseletbe öltöztetése (színező)
A kenyér útja
Ajánlott korosztály: 2–5. osztály
Időtartam: 150 perc
Helyszín: Cinkotai Tájház
Mi is az a tájház, hogyan éltek régen az emberek?
Mi volt a dolga a férfiaknak, az asszonyoknak, és miben segített a család apraja-nagyja? Hogyan került az asztalra a mindennapi kenyér?
Lépésről lépésre követjük végig, hogyan lesz a búzából ropogós cipó. A gyerekek meg is kóstolják a frissen sült kenyeret – saját munkájuk gyümölcsét.
(A program megvalósíthatósága időjárásfüggő.)
Zsuzska nyomában
Ajánlott korosztály: 2–5. osztály
Időtartam: 60 perc
Helyszín: Cinkotai Tájház
Ismerd meg a cinkotai tót hagyományokat egy különleges történeten keresztül!
A tisztaszoba lakója, Zsuzska vezet minket végig a házon.
A közös kaland során egyre több részlet tárul fel a régi életből, a gyerekek pedig játékos fejtörőkön, rejtvényeken keresztül nyernek bepillantást a régi falusi hétköznapokba. A foglalkozás végén mindenki elkészítheti a saját gót betűs monogramját, egy különleges eljárás – az indigózás – segítségével.
Fedezd fel a múltat!
Ajánlott korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 60 perc
Helyszín: Cinkotai Tájház
Fedezd fel a múltat – nyomozz, kutass, játssz!
Megismerjük a cinkotai tótok eredetét, férfi-női szerepeket, életutakat, a viseletek változásait.
A tanulók csoportokban, feladatkártyák segítségével fedezik fel a ház rejtett titkait. Próbára teszik tudásukat és ügyességüket a gót betűs kódfejtésben és a cinkotai activity-ben.
Térítésmentes előadások, az iskolába is kérhetők:
- Batthyány Ilona, a cinkotai grófnő
Előadás, 45 perc
Ajánlott korosztály: 7-12. osztály
Az iskolában megtartott órához szükséges laptop és projektor.
A vetített képekkel kísért előadás során a diákok bepillantást nyerhetnek a XIX. századi főúri élet mindennapjaiba. Megismerkedhetnek a Batthyány-család és Magyarország történelmének összefonódásával, különös tekintettel Batthyány Ilona életére és annak alakulására a történelmi események tükrében. A program célja, hogy bemutassa a grófnő személyes sorsát, cinkotai hétköznapjait, valamint kiemelje hazaszeretetét és jótékony tevékenységét, amely példaértékű lehet a fiatalok számára.
Előadás, 45 perc
Ajánlott korosztály: 1-12. osztály
A pályaorientációs órán a gyerekekkel a kulturális szféra lehetőségeiről beszélgetünk. A Kertvárosi Helytörténeti és Emlékezet Központ munkatársaiként bemutatjuk a változatos és izgalmas feladatokban bővelkedő munkakörök egyikét: kulturális szervező, történész-kutató és múzeumpedagógus szakma közül lehet választani.
|